|
|
Achte Ausgabe: Wachsendes Electrifly-In Switzerland
Das diesjährige Electrifly-In Switzerland, welches am vergangenen Wochenende auf der Bundesbasis der Luftwaffe am Bern Airport durchgeführt wurde, war ein Erfolg. Der Anlass stand ganz im Zeichen der nachhaltigen Luftfahrt und wurde von Interessierten aus nah und fern besucht.
|
Die Veranstaltung wurde mit dem Networking Event am Freitagabend durch prominente Gäste eröffnet: Christoph Neuhaus/ Regierungsvizepräsident Kanton Bern, Roger Baillod/ Verwaltungsratspräsident BKW, Urs Ryf/CEO Bern Airport und Dominique Gisin, Pilotin und Olympiasiegerin Abfahrt betonten in der spannenden Eröffnungssequenz die Bedeutung nachhaltiger Luftfahrtlösungen und setzten damit den Ton für einen Event, welcher die Zukunft der Branche in vielen Facetten aufzeigte.
|
|
|
Innovative Lösungen und spannende Diskussionen
|
Das Fly-In wurde von einem Symposium begleitet, das hochkarätige Referent:innen aus der Luftfahrtindustrie versammelte und neueste Einblicke in die Zukunft des Fliegens gab: Morell Westermann/Zukunftsforscher, Ingenieur & Pilot zum Projekt “eForce”, der Verein Cellsius (Studierende der ETH Zürich), welcher Fokusprojekte unterstützt, Radovan Gallo/Flux Aviation zum Thema “Module electric powertrains for general aviation”, Dr. Priscilla Caliandro/Berner Fachhochschule Biel “EU-Projekt GENESIS”, Sascha Hardegger/CEO Dufour Aerospace zum Thema “The development of tilt-wing hybrid- electric aircraft in Switzerland”, Peter Koch/Pilot & Operations Sustainability & Accountable Standards bei Swiss International Air Lines zu «Sustainability@SWISS: Massnahmen und Herausforderungen», AeroDelft mit dem Projekt «Phoenix» und Rolf Stuber/smartflyer. Die Ausstellung im Hangar der Bundesbasis bot eine beeindruckende Vielfalt an nachhaltigen Luftfahrtprojekten (siehe: Aussteller 2024). Nationale und internationale Entwicklerteams präsentierten hier ihre innovativen Konzepte, die die Luftfahrt in den nächsten Jahren prägen und nachhaltig verändern werden. Eindrücklich waren exklusive Einblicke in Arbeiten von Teams wie etwa smartflyer, Cellsius, Dufour Aerospace und Swiss International Air Lines mit ihren Partnern, Lufthansa Aviation Training Switzerland, Green GT und Synhelion, verschiedene Nachhaltigkeitsprojekte wie Sustainable Aviation Fuel, AeroSHARK und OPS efficiency.
|
Aufschlussreicher eTalk und feierliche Ehrung
|
Der eTalk, gewohnt versiert moderiert von Alex Miescher, brachte Experten aus verschiedenen Bereichen der Aviatik zusammen. Sie erörterten die Frage, ob das Ziel "Netto Null CO2 in der Aviatik bis 2050" erreichbar sei. Die anregenden Diskussionen und Standpunkte lieferten wertvolle Hinweise und Ansichten zu den Herausforderungen, die der nachhaltigen Luftfahrt bis dahin noch bevorstehen. Dem bunt gemischten Publikum wurden eSchnupperflüge angeboten, welche durch die hervorragenden Flugwetterbedingungen, vorallem am Samstag, sehr grossen Andrang fanden. Den Höhepunkt des Electrifly-In Switzerland bildete schliesslich die feierliche Siegerehrung zur eTrophy am Sonntagnachmittag. Ausgezeichnet wurden Pilotinnen und Piloten, die die längste Strecke rein elektrisch, hybrid oder als «Glider» nach Bern geflogen sind. Gesponerst von der Firma Waterjet, erhielten die Teilnehmer Trophäen und ein Preisgeld in der Höhe von CHF 15'000.- für ihre Leistungen. Als fester Bestandteil des Aviatik-Kalenders wird das Electrifly-In Switzerland weiterhin gelten, findet doch die nächste Ausgabe am 13. & 14. September 2025 wiederum am Bern Airport statt.
|
Gewinner in der Kategorie «Electric»: 1. Uwe Nortmann, Elektra Trainer, Offenburg - Bern 174km 2. Erik Fonseka, Pipistrel Velis, Lausanne - Bern 80km 3. Martin Vogel, Pipistrel Velis, Kägiswil - Bern 57km
|
Gewinner in der Kategorie «Hybrid»: 1. Jean-Baptiste Loiselet, Des Ailes pour la Planète, Ecuvillens - Bern 37km
|
Gewinner in der Kategorie «Glider»: 1. Klaus Ohlmann, Antares 20E, Serres - Bern 305km 2. Yves Gerster, JS-3, 111km, La Côte - Bern 111km 3. Ueli Messner, Antares 20E, Hausen am Albis - Bern 85km
|
|
|
Wir danken allen Sponsoren, welchen diesen Anlass ermöglicht haben.
|
|
Alle Informationen finden Sie auf unserer laufend aktualisierten
|
|
|
Huitième édition: Electrifly-In Switzerland en pleine croissance
|
L'Electrifly-In Switzerland de cette année, qui s'est déroulé ce week-end sur la base fédérale des Forces aériennes à l'aéroport de Berne, a été un succès. Placée sous le signe de l'aviation durable, la manifestation a attiré des personnes intéressées de près ou de loin.
|
La manifestation a été ouverte par un ‘networking event’ organisé le vendredi soir par des invités célèbres: Christoph Neuhaus/vice-président du gouvernement du canton de Berne, Roger Baillod/président du conseil d'administration BKW, Urs Ryf/CEO Bern Airport et Dominique Gisin, pilote et championne olympique de descente, ont souligné l'importance des solutions aéronautiques durables lors de la passionnante séquence d'ouverture, donnant ainsi le ton à un événement qui a montré l'avenir de la branche sous de nombreuses facettes.
|
|
|
Des solutions innovantes et des discussions passionnantes
|
Le Fly-In a été accompagné d'un symposium qui a réuni des intervenants de haut niveau issus de l'industrie aéronautique et qui ont donné un aperçu récent de l'avenir de l'aviation: Morell Westermann/chercheur en prospective, ingénieur & pilote sur le projet "eForce", l'association Cellsius (étudiants de l'ETH Zurich) qui soutient des projets ciblés, Radovan Gallo/Flux Aviation sur le thème "Module electric powertrains for general aviation", Dr. Priscilla Caliandro/Berner Fachhochschule Biel “projet UE: GENESIS”, Sascha Hardegger/CEO Dufour Aerospace sur le thème «The development of tilt-wing hybrid- electric aircraft in Switzerland", Peter Koch/Pilote & Operations Sustainability & Accountable Standards chez Swiss International Air Lines sur "Sustainability@SWISS: Mesures et défis", AeroDelft avec le projet “Phoenix” et Rolf Stuber/smartflyer.
|
L'exposition dans le hangar de la base fédérale offrait une diversité impressionnante de projets aéronautiques durables (voir: Exposants 2024). Des équipes de développement nationales et internationales y ont présenté leurs concepts innovants qui marqueront certainement l'aviation dans les années à venir et la modifieront durablement. Des aperçus exclusifs des travaux d'équipes telles que smartflyer, Cellsius, Dufour Aerospace et SwissInternational Air Lines avec leurs partenaires, Lufthansa Aviation Training Switzerland, Green GT et Synhelion, différents projets de durabilité comme Sustainable Aviation Fuel, AeroSHARK et OPS efficiency ont été impressionnants.
|
Un eTalk instructif et une cérémonie de remise des prix
|
L'eTalk, animé comme d'habitude avec circonspection par Alex Miescher, a réuni des experts de différents domaines de l'aviation. Ils ont débattu de la question de savoir si l'objectif «zéro CO2 net dans l'aviation d'ici 2050» était réalisable. Les discussions et les points de vue stimulants ont fourni des indications et des points de vue précieux sur les défis qui attendent encore l'aviation durable d'ici là. Des vols d'essai ont été proposés à un public varié, qui a connu un grand succès grâce aux excellentes conditions météorologiques, surtout samedi. Le point fort de l'Electrifly-In Switzerland a été la cérémonie de remise des prix de l'eTrophy le dimanche après-midi. Les pilotes ont été récompensés ceux qui ont effectué le plus long trajet jusqu'à Berne en mode purement électrique, hybride ou en «glider». Sponsorisés par l'entreprise Waterjet, les participants ont reçu des trophées et un prix d'une valeur de CHF 15’000.- pour leurs performances. L'Electrifly-In Switzerland continuera à faire partie intégrante du calendrier aéronautique, puisque la prochaine édition aura lieu le 13 & 14 septembre 2025 à l'aéroport de Berne.
|
Les gagnants de l’ eTrophy
|
Gagnant dans la catégorie «Electric»: 1. Uwe Nortmann, Elektra Trainer, Offenburg - Berne 174km 2. Erik Fonseka, Pipistrel Velis, Lausanne - Berne 80km 3. Martin Vogel, Pipistrel Velis, Kägiswil - Berne 57km
|
Gagnant dans la catégorie «Hybrid»: 1. Jean-Baptiste Loiselet, Des Ailes pour la Planète, Ecuvillens - Berne 37km
|
Gagnant dans la catégorie «Glider»: 1. Klaus Ohlmann, Antares 20E, Serres - Bern 305km 2. Yves Gerster, JS-3, 111km, La Côte - Bern 111km 3. Ueli Messner, Antares 20E, Hausen am Albis - Bern 85km
|
|
|
Nous remercions tous les sponsors qui ont rendu cet événement possible.
|
|
Vous trouverez toutes les informations sur notre site web actualisé: electrifly-in.ch.
|
|
|
Growing Electrifly-In Switzerland
|
This year's Electrifly-In Switzerland, which was held this weekend at the Swiss Federal Air Force base at Bern Airport, was a success. The event focussed entirely on sustainable aviation and was attended by interested parties from near and far.
|
The event was opened with a networking event on friday evening with prominent guests: Christoph Neuhaus/Vice President of the Government of the Canton of Bern, Roger Baillod/ President of the Board of Directors of BKW, Urs Ryf/CEO Bern Airport and Dominique Gisin, pilot and Olympic downhill champion, emphasized the importance of sustainable aviation solutions in the exciting opening sequence, setting the tone for an event that highlighted many facets of the future of the industry.
|
|
|
Innovative solutions and exciting discussions
|
The Fly-In was accompanied by a symposium that brought together high-calibre speakers from the aviation industry and provided the latest insights into the future of flying: Morell Westermann/Future Researcher, Engineer & Pilot on the "eForce" project, the Cellsius association (students at ETH Zurich), which supports focus projects, Radovan Gallo/Flux Aviation on "Module electric powertrains for general aviation", Dr. Priscilla Caliandro/Berner Fachhochschule Biel “EU-Project GENESIS”, Sascha Hardegger/CEO Dufour Aerospace on "The development of tilt-wing hybrid- electric aircraft in Switzerland", Peter Koch/Pilot & Operations Sustainability & Accountable Standards at Swiss International Air Lines on "Sustainability@SWISS: Measures and Challenges", AeroDelft with the “Phoenix” project and Rolf Stuber/smartflyer AG. The exhibition in the hangar of the Swiss federal airforce base offered an impressive variety of sustainable aviation projects (see: Exhibitors 2024). National and international development teams presented their innovative concepts here, which will certainly shape and permanently change aviation in the upcoming years. Exclusive insights into the work of teams such as smartflyer, Cellsius, Dufour Aerospace and Swiss International Air Lines with their partners, Lufthansa Aviation Training Switzerland, Green GT and Synhelion, various sustainability projects such as Sustainable Aviation Fuel, AeroSHARK and OPS efficiency were impressive.
|
Informative eTalk and ceremonial honour
|
The eTalk, moderated as usual by Alex Miescher, brought together experts from various areas of aviation. They discussed the question of whether the goal of “net zero CO2 in aviation by 2050” is achievable. The stimulating discussions and points of view provided valuable information and views on the challenges that still lie ahead for sustainable aviation until then. The colourful audience was offered e-taster flights, which were very popular due to the excellent flying weather conditions especially on Saturday. The highlight of the Electrifly-In Switzerland was the award ceremony for the eTrophy on Sunday afternoon. Pilots who flew the longest distance to Bern purely electrically, hybrid or as a ‘glider’ were honoured. Sponsored by the company Waterjet, the participants received trophies and prize money totalling CHF 15,000 for their achievements. Electrifly-In Switzerland will continue to be a firm fixture in the aviation calendar, with the next edition taking place at Bern Airport on 13 & 14 September 2025.
|
Winner of the categorie «Electric»: 1. Uwe Nortmann, Elektra Trainer, Offenburg - Bern 174km 2. Erik Fonseka, Pipistrel Velis, Lausanne - Bern 80km 3. Martin Vogel, Pipistrel Velis, Kägiswil - Bern 57km
|
Winner of the categorie «Hybrid»: 1. Jean-Baptiste Loiselet, Des Ailes pour la Planète, Ecuvillens - Berne 37km
|
Winner of the categorie «Glider»: 1. Klaus Ohlmann, Antares 20E, Serres - Bern 305km 2. Yves Gerster, JS-3, 111km, La Côte - Bern 111km 3. Ueli Messner, Antares 20E, Hausen am Albis - Bern 85km
|
|
|
We would like to thank all the sponsors who made this event possible.
|
|
All information can be found on our website, which is updated regularly: electrifly-in.ch.
|
|
|
|
|
|
|
|
|